Home

Paragrafen

Niet financiële onrechtmatigheden
Vanaf 2022 is het verplicht om in het kader van de Wet Fido en bijbehorende regelingen eventuele niet-financiële onrechtmatigheden te vermelden in de paragraaf Bedrijfsvoering. Binnen de gemeente Dordrecht verklaren wij dat er naar beste weten geen niet-financiële onrechtmatigheden zijn geconstateerd in 2022.

Klachten
Wanneer iemand ontevreden is over de dienstverlening van een ambtenaar, kan diegene een klacht indienen bij de gemeente. Wordt de klacht niet naar tevredenheid opgelost, dan kan de klager een schriftelijke klacht indienen bij de Nationale Ombudsman. In 2022 zijn 110 klachten ingediend bij de gemeente Dordrecht. Dat zijn er 48 minder dan in 2021.

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

65

59

47

74

92

58

84

107

156

110

Via het jaarverslag klachten wordt de raad separaat geïnformeerd over de inhoud van de klachten en de specifieke informatie die bij deze klachten hoort. Het Jaarverslag klachten 2022 is hier te vinden.

Bezwaarschriften
Een deel van de bezwaarschriften wordt door een onafhankelijke commissie voor de behandeling van bezwaarschriften van advies voorzien.

Aantal en aard van de bezwaarschriften die door de Adviescommissie van advies zijn voorzien
In 2022 zijn 54 bezwaarschriften ingediend gericht tegen 39 besluiten. Het merendeel van de 39 besluiten viel onder de categorie Wet Algemene bepalingen omgevingsrecht. Het aantal bezwaarschriften van 54 duidt erop dat er enkele clusters van bezwaarschriften zijn ingediend, zoals bijvoorbeeld bezwaarschriften tegen de verleende omgevingsvergunning (dan wel ontheffing) ten behoeve van de parkeergarage Sportboulevard (3), kindcentrum Heimerstein 36 (4) en de verbouwing van The Movies aan de Nieuwstraat 60 (9).

Resultaat behandeling bezwaar
Bij het inzichtelijk maken van de resultaten wordt uitgegaan van de ingediende bezwaarschriften en niet van het aantal besluiten waartegen bezwaar is gemaakt. Van de in 2022 ingediende bezwaarschriften zijn er 30 door de commissie behandeld en zijn er nog 24 zaken die lopen en in het eerste kwartaal van 2023 worden behandeld. Van de 30 behandelde bezwaarschriften zijn er 17 ongegrond verklaard (31%) en 9 stuks ingetrokken (17%). Dit wijkt af van de landelijke cijfers (30 tot 60% intrekkingen), maar is te verklaren doordat aan de Dordtse commissie 'zwaardere' zaken worden voorgelegd.

Ook hebben we in 2022 nog zaken uit 2021 afgerond, het gaat hier om 13 zaken die nog behandeld moesten worden. Hiervan zijn er zes (deels) gegrond verklaard, vijf ongegrond en is er één bezwaar ingetrokken en niet-ontvankelijk verklaard. Behalve de door de adviescommissie behandelde bezwaarschriften, zijn er ook bezwaarschriften die niet ter advisering aan de commissie worden voorgelegd, maar waarbij het horen plaatsvindt door de portefeuillehouder of door ambtenaren.

Bezwaarschriften met betrekking tot belastingen en heffingen - stand per 31 december 2022

Aantal ontvangen bezwaarschriften 2022 WOZ

1.449

Waarvan afgehandeld in %

82%

Waarvan toegewezen in %

50%

% afgehandelde bezwaarschriften < 9 mnd.

100%

Aantal ontvangen bezwaarschriften 2022 heffingen (exclusief parkeren)

346

Waarvan afgehandeld in %

85%

Waarvan toegewezen in %

70%

% afgehandelde bezwaarschriften < 9 mnd.

100%

Aantal ontvangen bezwaarschriften naheffing parkeren in 2022

1.351

Waarvan afgehandeld in %

60%

Waarvan toegewezen in %

100%

% afgehandelde bezwaarschriften < 9 mnd.

100%

In 2022 zijn minder WOZ-bezwaren ingediend ten opzichte van vorig jaar. Ondanks de daling vergen de hoeveelheid aanvragen wel extra capaciteit bij de gemeentelijke belastingdienst en zijn de proceskosten wel gestegen. Mede doordat de lagere proceskostenvergoeding voor WOZ-zaken is vervallen door een uitspraak van de Hoge Raad. De gemeentelijke belastingdienst heeft afgelopen jaar meer initiatief genomen om inwoners te informeren via inloopavonden en andere vormen van actieve informatieverstrekking.

Deze pagina is gebouwd op 10/17/2023 08:00:35 met de export van 09/06/2023 15:09:11