Kerncijfers
Het areaal bestaat uit waterbodems, kademuren, diverse constructies en meer. Onderstaande tabel geeft hiervan de hoeveelheden en/of oppervlakten weer.
Havenvoorzieningen | |||
---|---|---|---|
Waterbodems (onderhoudsbaggeren) | ca. | 1,2 | km² |
Kademuren | ca. | 7,3 | km |
Oeverconstructies (steenglooiing en bestorting) | ca. | 30 | km |
Steigers | ca. | 350 | m |
Vloeipalen | ca. | 800 | st. |
Scheepvaartverkeerstekens | ca. | 50 | st. |
Watertrappen (staal) | ca. | 300 | st. |
Walbolders | ca. | 150 | st. |
Kwaliteitsniveau
Het onderhoud van de havenvoorzieningen wordt conform het meerjarig onderhoudsplan uitgevoerd. Dit onderhoud betreft activiteiten die noodzakelijk zijn om de infrastructuur dagelijks te laten functioneren waaronder het toonbaar, veilig en bereikbaar houden van de havens, oevers en afmeervoorzieningen. Onderhoudsmaatregelen worden uitgevoerd wanneer niet wordt voldaan aan één of meerdere van bovengenoemde eisen.
De omvang van het havenareaal, waterbodems, oeverconstructies, kademuren, steigers was in het verleden niet zeer dynamisch. De verwachting is dat de komende jaren binnen het ontwikkelingsproject 'Stadswerven' steeds meer deelprojecten gereed zijn en in beheer komen. Tevens is het areaal van voorheen het Parkschap Biesbosch in beheer bij de gemeente gekomen.
De onderhoudstoestand van het huidig areaal kan als volgt worden weergegeven:
Staat van onderhoud van het areaal | Op orde |
---|---|
Kademuren | 88% |
Steenglooiingen | 95% |
Steenbestortingen | 90% |
Scheepvaartverkeerstekens | 95% |
Afmeervoorzieningen | 90% |
Waterbodems | 70% |
Kademuren
Bij kademuren worden volgens een inspectieplan jaarlijks metingen en technische inspecties uitgevoerd. Deze hebben als doel de toestand van de fundering en de kademuur te registreren en de noodzaak voor groot onderhoud en vervanging te bepalen. In 2022 is er gestart met het plaatsen van sensoren op een viertal kademuren op verschillende locaties. Deze proef loopt door tot 2023 en heeft tot doel om informatie te verzamelen hoe een kademuur beweegt onder diverse weersomstandigheden. In verband met startproblemen is er nog onvoldoende informatie ontvangen, we hopen daar in de loop van 2023 meer van te vernemen.
Waterbodems
Uit de in 2022 uitgevoerde onderhoudspeilingen blijkt dat de verontdieping (het dichtslibben of minder diep worden) van jachthavens en enkele binnenhavens verder toeneemt. De komende jaren worden door middel van risicogestuurd baggeren werkzaamheden uitgevoerd waarbij alleen de locaties gebaggerd worden die risico's opleveren voor de bereikbaarheid. Inmiddels is er een meerjarig baggercontract aanbesteed en kan erop afroep gebaggerd worden, hierdoor zijn we flexibeler om de noodzakelijke ingrepen uit te voeren.
Actualiteit beheerplannen
In 2021 is de beleidsvisie 'Dordtse Binnenhavens' vastgesteld. In de uitvoering hiervan werken we aan de zichtbaarheid, beleefbaarheid, maritiem toerisme, bereikbaarheid, toegankelijkheid en verbindingen over het water, veilig gebruik van het water, duurzaam vervoer en versterking van de economische positie van de binnenhavens. In 2022 is een integraal steiger- en halteerplan voor de binnenhavens opgesteld waarbij de eerste fase al is uitgevoerd. In 2023 volgt het resterende deel (fase 2). Dordrecht heeft de ambitie om de kwaliteiten van het water in de stad nog sterker te laten bijdragen aan de aantrekkelijkheid van onze stad, door de verbinding met en het gebruik van het water te verbeteren. Daarbij kijken we ook naar vergroening op en langs het water.
Financiën
Bedragen x € 1.000 | ||
Onderhoudslasten havens | Begroot 2022 | Rekening 2022 |
Groot onderhoud/planmatig | 2.080 | 3.052 |
Regulier onderhoud | 460 | 437 |
Wat zouden we doen in 2022?
- Uitvoeren van nauwkeurige deformatiemetingen op kadeconstructies.
- Onderhoud afmeervoorziening waterbuspontons.
- Vervangen vloeipalen in de Merwekade (aantal nader te bepalen).
- Repareren vloeipalen in de Voorstraathaven (aantal nader te bepalen).
- Vervangen kademuur Aardappelmarkt.
- Vervangen watertrappen Wolwevershaven.
- Voegwerk repareren van de kademuur Taankade.
- Risico gestuurd baggeronderhoud havens (specifieke havens nader te bepalen).
Wat hebben we gedaan in 2022?
- De deformatiemetingen van de helft van het areaal kademuren zijn opnieuw gemeten, de overige helft wordt in 2023 uitgevoerd.
- Dit betreft een regionaal project met de Drechtsteden gemeenten. Het onderhoudsbestek is grotendeels geschreven en de aanbesteding vindt plaats in de loop van 2023.
- In de Nieuwe Haven zijn acht stuks palen vervangen inclusief een remmingwerk in plaats van de Merwekade.
- In de Wijnhaven, Wolwevershaven, Groothoofd en Riedijkshaven zijn ca. 225 palen geschilderd en waar nodig houtrot gerepareerd.
- De vervanging van deze kademuur wordt in de loop van 2023 aanbesteed en uitgevoerd.
- In de Wolwevershaven zijn wegens herprioritering van de projecten geen watertrappen vervangen.
- Aan de Taankade is het laatste gedeelte van het voegwerk afgerond. Tevens heeft er nog voegreparatie plaatsgevonden aan de Merwekade en in de monding van de Riedijkshaven.
- Het gepland bagger onderhoud is doorgeschoven naar 2023, omdat de aanbesteding en de vergunningsverlening meer tijd kostte dan was voorzien en de aannemer pas in 2023 tijd en materieel beschikbaar had.
- In de Voorstraathaven zijn in de eerste fase van het steiger en halteerplan twee drijvende steigers aangelegd (Pottenkade en Appelsteiger).