Home

Paragrafen

Kerncijfers
Het areaal bestaat uit asfaltwegen, betonwegen, wegen met elementenverharding en halfverharde wegen. Vanaf 2021 is de uitvoering van het onderhoud van het areaal rond het zeehavengebied overgedragen aan het Havenbedrijf Rotterdam (HbR). Hierdoor is het gemeentelijk areaal kleiner geworden. Tegelijkertijd is het areaal van het voormalig Parkschap de Biesbosch (voor een groot deel halfverhard) in het beheersysteem toegevoegd. Daarnaast is er afgelopen jaar ook nieuw areaal van bedrijventerrein 'Dordtse Kil IV' bijgekomen.

Dit alles maakt de kerncijfers als volgt:

Verhardingstype

Oppervlak in m²

Elementen

3.258.000

Asfalt

2.126.000

Halfverhard

60.500

Cementbeton

5.500

Onverhard

0

Totaal

5.450.000

Kwaliteitsniveau
In 2021 hebben wegbeheerinspecties plaatsgevonden. De resultaten zijn in onderstaande tabel opgenomen. In deze tabel wordt de zichtbare beeldkwaliteit beoordeeld en vergeleken met de maximaal toelaatbare percentages van het CROW. Omdat de inspectie in 2021 aan het eind van het jaar is uitgevoerd, was in 2022 geen inspectie noodzakelijk. Wel zijn de inspectieresultaten geanalyseerd en vertaald naar maatregelen. De planning is dat in het voorjaar van 2023 de nieuwe wegbeheerinspectie volgt.

Voldoende

Matig

Richtlijn overschreden

Resultaat 2016

86%

2%

12%

Resultaat 2017

- niet gemeten -

Resultaat 2018

84%

3%

13%

Resultaat 2019

- niet gemeten -

Resultaat 2020

- niet gemeten -

Resultaat 2021/2022

83%

2%

15%

Kwaliteit in balans bij

81-88%

7-11%

5-8%

Actualiteit beheerplannen
De Wegennota 2021-2025 is in 2021 door de raad vastgesteld en is actueel. Het betreft de vijfjaarlijkse programmering van het wegenonderhoud, waarbij naast een uitleg over de beheersystematiek ook is aangeven hoe de financiële situatie is en wat de belangrijkste trends en ontwikkelingen zijn.

De meerjarenonderhoudsplanning (MOP) wordt jaarlijks geactualiseerd.
Afwegingen en afstemming over de projecten uit de MOP vindt plaats in de 'Programmeertafel'. Dit gebeurt op basis van alle bekende gegevens van de belanghebbende partijen in de stad. De projectenplanning wordt steeds dynamischer, mede omdat de omstandigheden in de stad snel wijzigen. Dit is onder andere het gevolg van het programma 'Bouwende stad' en de energietransitie, zoals de aanleg van het warmtenet na nieuwbouw of na gerenoveerde bouw. Wanneer teveel werkzaamheden tegelijkertijd in een bepaald gebied plaatsvinden komt de bereikbaarheid van zo'n gebied in de knel. Om die reden worden in sommige gevallen maatregelen naar achter of naar voren verplaatst in de tijd. Daarnaast worden zogenaamde meekoppelkansen benut zodat de straat slechts één keer open hoeft. Hiermee wordt maatschappelijke overlast beperkt en kunnen kosten worden bespaard.

Financiën

Bedragen x € 1.000

Onderhoudslasten wegen

Begroot 2022

Rekening 2022

Groot onderhoud/planmatig

3.950

3.636

Regulier onderhoud

2.452

2.443

Wat zouden we doen in 2022?

  1. Uitvoeren regulier onderhoud van wegen.
  2. Uitvoeren van grote projecten volgens jaarschijf 2022.
  3. Starten voorbereiding van grote projecten volgens jaarschijf 2023 en 2024.

Wat hebben we gedaan in 2022?

  1. Het regulier onderhoud zoals reparaties aan asfalt, elementen en halfverharding, is uitgevoerd.
  2. Projecten Reigerstraat, Aalscholverstraat, Gravensingel, Stadpolderring Thorbeckeweg en Salvia zijn volgens planning uitgevoerd. Een aantal projecten zijn doorgeschoven naar 2023 door herprioritering (bijvoorbeeld Varkenmarkt en Ceramstraat) of door aanpassing van het project (rotonde Halmaheiraplein en Dordtse Mijl). Het project 'Badweg' is naar voren gehaald en is volledig uitgevoerd.
  3. De voorbereiding van de projecten uit 2023 en 2024 heeft plaatsgevonden via de programmeertafel.
Deze pagina is gebouwd op 10/17/2023 08:00:35 met de export van 09/06/2023 15:09:11