Conform het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) wordt in deze paragraaf de berekening van tarieven van heffingen, die hoogstens kostendekkend mogen zijn, inzichtelijk gemaakt. In de onderstaande overzichten is per heffing de kostendekkendheid bepaald.
Overheadtoerekening
De overheadtoerekening is gebaseerd op de ureninzet (loonsom) van het directe personeel. De verdeling van de overhead is conform de begroting, er is geen correctie gemaakt voor eventuele gewijzigde ureninzet. Enkel het prijsverschil dat is opgetreden bij de overhead is gecorrigeerd. De overhead wordt toegelicht onder Financiën van Dordrecht .
Berekening van kostendekkendheid van een heffing
Op onderdelen binnen de genoemde heffingen sprake van kruissubsidiëring. De kostendekkendheid wordt per verordening bekeken. Van dergelijke kruissubsidiëring is sprake bij titel II van de Legesverordening. Dit onderdeel van de Legesverordening kent meer dekking dan kosten. Op niveau van de totale verordening wordt dit echter gecompenseerd door een lagere kostendekkendheid op titel I en titel III.
Berekening kostendekkendheid van een heffing | Bedragen x € 1.000 | |||||||||
Afvalstoffenheffing | Reinigingsrecht | Rioolheffing | Hondenbelasting | Legesverordening | Legesverordening | Legesverordening | Lijkbezorgingsrechten | Marktgeld | Parkeerbelasting | |
Kosten taakveld | 15.360 | 180 | 11.006 | 573 | 6.274 | 4.185 | 771 | 2.762 | 588 | 2.580 |
Inkomsten taakveld (niet zijnde de heffing) | -2.217 | -6 | -748 | 0 | -3.087 | 0 | 0 | -325 | -39 | -90 |
Directe kosten taakveld | 13.143 | 174 | 10.258 | 573 | 3.187 | 4.185 | 771 | 2.437 | 549 | 2.490 |
Overhead | 514 | 0 | 999 | 74 | 5.772 | 155 | 0 | 1.533 | 252 | 1.138 |
Btw | 2.562 | 0 | 1.441 | 58 | 296 | 841 | 162 | 1 | 29 | 343 |
Indirecte kosten taakveld | 3.076 | 0 | 2.440 | 132 | 6.068 | 996 | 162 | 1.534 | 281 | 1.481 |
Totale kosten taakveld | 16.219 | 174 | 12.698 | 705 | 9.255 | 5.181 | 933 | 3.971 | 830 | 3.971 |
Opbrengst heffingen | 16.552 | 109 | 13.394 | 345 | 1.755 | 5.178 | 81 | 2.485 | 292 | 6.652 |
Dekkingspercentage JRK2022 | 102% | 63% | 105% | 49% | 19% | 100% | 9% | 63% | 35% | 168% |
Dekkingspercentage B2022 | 87% | 100% | 99% | 47% | 19% | 84% | 16% | 68% | 46% | 143% |
Verschil JRK2022 vs B2022 | 15% | -37% | 6% | 2% | 0% | 16% | -7% | -5% | -11% | 25% |
Dekkingspercentage JRK2021 | 86% | 75% | 91% | - | - | - | - | 64% | 40% | 28% |
Toelichting verschillen
Een toelichting volgt als het verschil tussen het begrote en werkelijke dekkingspercentage groter is dan tien procent.
Afvalstoffenheffing
Conform de nota Lokale Heffingen 2021 worden kwijtscheldingen niet meer toegerekend aan de afvalstoffenheffing. Bij het opstellen van de Begroting 2022 was deze nota nog niet van kracht. Daarnaast was de vergoeding van het Afvalfonds voor gescheiden verpakkingsafval hoger, omdat meer plastic apart is ingezameld dan was voorzien.
Reinigingsrecht
De retributie-inkomsten zijn lager dan begroot, omdat minder bedrijven gebruik maakten van het reinigingsrecht. De kosten voor het inzamelen en verwerken van bedrijfsafval zijn nog niet hierop aangepast.
Titel II Legesverordening
In 2022 waren er meer vergunningaanvragen voor grote bouwprojecten dan bij het opstellen van de Begroting 2022 werd verwacht. Bij grote bouwprojecten zijn de legesopbrengsten hoger dan de kosten die voor het verlenen van een dergelijke vergunning worden gemaakt. Als gevolg hiervan is het percentage kostendekkendheid in 2022 in werkelijkheid hoger dan het percentage waarbij bij het opstellen van de begroting werd uitgegaan.
Marktgelden
De werkelijke dekkingsgraad is 11% lager dan bij de Begroting 2022, omdat er meer kosten waren door de inzet van een extra teamleider voor de uitvoering van meerdere projecten, door inhuur van juridische kennis bij een rechtszaak en door schadeherstel aan een viertal elektriciteitskasten.
Parkeerbelasting
De toename van het dekkingspercentage is een gevolg van een hogere opbrengst op straatparkeren vanwege het aflopen van de corona pandemie en daarmee gepaard gaande beperkingen.