Doelstelling 4: Dordrecht functioneert als centrumstad van de regio en toegangspoort van de Randstad. |
---|
We introduceren een Pilot voor innovatief personenvervoer over water - BELEIDSWENS 2 UIT KADERNOTA 2022.
Activiteit
Begroting 2022 Deze activiteit is de uitwerking van beleidswens 2. Pilot innovatief personenvervoer uit de Kadernota 2022. Hiervoor is in 2022 € 103.000 vrijgemaakt. |
---|
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking In de zomer van 2022 heeft scheepsbouwer Damen uit Gorinchem aangekondigd partner te worden in de Blue Amigo organisatie. Deze samenwerking geeft een flinke impuls aan de ontwikkeling die nodig is om de ov basis van de waterbus weer op orde te krijgen. In de winter van 2022 heeft Damen ook aangegeven interesse te hebben in de pilot innovatief persoenen vervoer over water. Zij ontwikkelen nu twee duurzame boten die mee kunnen doen in de pilot en samen met de boot van Elio Barone - die wordt afgebouwd -, hebben we zicht op drie duurzame watertaxi's waar we de pilot mee kunnen starten in de zomer van 2023. |
We werken slagvaardiger samen in de Drechtsteden en Zuidelijk Zuid-Holland.
Activiteit
Begroting 2022 Tijdens diverse bestuurlijke conferenties met de Drechtstedencolleges is in 2020 en 2021 gesproken over verdere herijking van het samenwerkingsmodel. Dit richt zich nu op het Sociaal Domein en op het gebied van Bedrijfsvoering, met beoogde ingang per 1-1-2022. Dit is een Gemeenschappelijke Regeling Sociaal in de Drechtsteden en Dordrecht als servicegemeente voor de ondersteunende bedrijfsvoeringstaken. Voor de vervallen ontmoetingen op de "Drechtstedendinsdagen" zal Dordrecht (kwartaal)bijeenkomsten organiseren. Daarnaast verkennen we ook samenwerkingskansen met publieke en private partners in Zuidelijk Zuid-Holland. Zo werken we in wisselende coalities samen op specifieke onderwerpen. Daar gaan we mee door in 2022. |
---|
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking Via gezamenlijke deelname van de tien Zuid-Holland Zuid gemeenten aan het Bestuurlijke Ecosystemen (BRE)-onderzoek Zuid-Holland Zuid, is in 2022 het samenspel tussen bestuurlijke, economische en overige maatschappelijke geledingen in het gebied in kaart gebracht. In 2023 zal de Groeiagenda 2030 worden geactualiseerd door de betrokken gemeenten en private partners. |
We investeren in onze strategische lobbykracht.
Activiteit
Begroting 2022 We zien Dordrecht als geïntegreerd onderdeel van het Europese (stedelijke) netwerk. We denken in termen van internationalisering, en zetten in op de grotere invloed van de Europese Unie en de kansen die dit biedt. In de ontwikkeling van de netwerkorganisatie gemeente Dordrecht, gaan wij scherper en duidelijker aan de slag met Europese netwerken. We worden in 2022 lid van Eurocities, een Europees platform voor steden, en gaan actief in Brussel ons verhaal uitdragen. |
---|
Activiteitsverantwoording: toelichting op activiteitsrealisatie of afwijking In Den Haag hebben we allianties versterkt binnen de provincie Zuid-Holland, met landelijke en strategische partners. Zo is in 2022 aandacht bij het Rijk gevraagd voor actuele dossiers zoals energiearmoede en bestaanszekerheid (via VNG). Daarnaast is via de G40 ingezet op thema's als duurzaamheid, vitale binnensteden en slimme verstedelijking. In samenwerking met een aantal steden in Brabant hebben we de knelpunten rondom spoorgoederenvervoer op de agenda gekregen. Door actieve participatie hebben we op verschillende dossiers invloed uitgeoefend in Den Haag via moties, Kamervragen en de begroting. Concrete successen waren het startbesluit rond de MIRT Verkenning Oude Lijn en de woningbouwimpuls. Verder hebben we gerichte werkbezoeken van bewindslieden georganiseerd, zo zijn minister Hanke Bruins Slot en Hugo de Jonge op bezoek geweest voor toelichting over de Regio Deal en de ontwikkelingen rondom de Spoorzone. |