Bouwend en Bereikbaar Dordrecht

Wat zijn de indicatoren?

De basis: BBV-indicatoren

De onderstaande BBV-indicator heeft betrekking op het taakveld 'volkshuisvesting, RO en stedelijke vernieuwing', onderdeel van de vaste set verplichte beleidsindicatoren gehanteerd door het Rijk om de vergelijkbaarheid tussen gemeenten te bevorderen. Omdat deze indicator een logische link vormt met het programma Bouwend en Bereikbaar Dordrecht is zij opgenomen in dit programma. Voor BBV-indicatoren geldt dat hier geen streefwaarden aan verbonden zijn, de indicatoren kennen immers geen specifieke relatie met de Dordtse doelstellingen. Wel is een vergelijking opgenomen met het gemiddelde van de G40 gemeenten, daarnaast kunt u via de website www.waarstaatjegemeente.nl de BBV-indicatoren van Dordrecht per thema vergelijken met een selectie naar keuze (o.a. Nederland, Provincie niveau of Regionaal niveau). Een totaal overzicht van de BBV-indicatoren treft u aan onder de bijlage van deze Jaarstukken 2022, daarnaast leest u in de leeswijzer meer over de werking en het verschil tussen BBV-indicatoren en Dordtse aanvullende indicatoren.

Aanvullende indicatoren

Naast de BBV-indicatoren zijn ook drie aanvullende indicatoren in dit programma opgenomen, gericht op de onderwerpen 'bouwontwikkeling', 'openbaar vervoer' en 'fietsvriendelijkheid'. Deze aanvullende indicatoren kennen een duidelijke link met de doelstellingen in dit programma. De indicatoren hebben betrekking op de vorige raads- en collegeperiode van 2018-2022. Ten aanzien van de bouwontwikkeling was de streefwaarde direct herleidbaar uit het Coalitieakkoord 2018-2022 , voor de indicatoren 'openbaar vervoer' en 'fietsvriendelijkheid' geldt dat het streven was het beter te doen dan in de 0-waarde gemeten.

Van 0-waarde tot 2022
De indicator (A) bouwontwikkeling laat zien dat bij de start 372 nieuwe woningen waren gerealiseerd (2018), medio 2019 waren dit er 548. gevolgd door 1.050 (medio 2020), 1.716 (medio 2021), 2.527 (medio 2022) en 2.894 in maart 2023. Indicator (B) openbaar vervoer is tweemaal gemeten in 2018 en 2019. Het aandeel dat erg tevreden was over het OV bleef stabiel van 80% tot 82%. Tot slot is ook de indicator (C) het aandeel Dordtenaren dat meestal de fiets gebuikt tweemaal gemeten. In 2019 fietste 72% naar het werk in Dordrecht, ten opzichte van 76% in 2022. Naar het werk elders in de Drechtsteden fietste in 2019 51% en in 2022 48%. Naar de binnenstad fietste in 2019 69% en in 2022 75%.

BBV-indicatoren

Begroting 2022

Jaarstukken 2021

Begroting
2023

Jaarstukken
2022

G40

Nieuwbouw - per 1.000 woningen

6,90 (2020)

6,90 (2020)

9,1 (2021)

2,8 (2022)

9,1 (2021)

Aanvullende indicatoren

0-Waarde

Actuele waarde

Streefwaarde 2022

A.

Bouwontwikkeling: het aantal toegevoegde nieuwe woningen (nieuwbouw én transformaties) in de periode 2018-2022.

372 (2018)

2.894 (per maart 2023)

4.000 toegevoegde nieuwe woningen

B.

Openbaar Vervoer: aandeel dat (erg) tevreden is over het OV in de gemeente.

80% (2018)

82% (2019)

Trend hoger dan 0-waarde

C.

Het aandeel Dordtenaren dat meestal de fiets gebruikt

- naar het werk in Dordrecht: 72%;  - naar het werk elders in de Drechtsteden: 51%;                - naar de binnenstad: 69% (2019)

Meestal fiets voor werk in Dordrecht: 76%, voor werk elders binnen Drechtsteden: 48%, voor Binnenstad: 75% (2022)

Trend hoger dan 0-waarde

Bron

Frequentie

A.

Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD); Bouwmonitor

Jaarlijks

B.

Veiligheidsmonitor/‘vrije ruimte’, specifieke vragen voor Dordrecht

Op aanvraag; niet structureel

C.

Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD)

Op aanvraag bij OCD; niet structureel

Lasten

Begroot € 74.868.553
Gerealiseerd € 63.454.856
Afwijking € 11.413.697
Deze pagina is gebouwd op 10/17/2023 08:00:35 met de export van 09/06/2023 15:09:11